Omenaa Mensah i światowe instytucje sztuki wspólnie promują afrykańskich artystów Wreszcie mamy muzeum dysponujące odpowiednią przestrzenią na prezentację wielkoformatowych instalacji. Ibrahim Mahama czy El Anatsui słyną z monumentalnych dzieł, które zachwycają publiczność na całym świecie. Liczymy, że Muzeum Sztuki Nowoczesnej będzie pokazywać prace artystów z Afryki, zapraszając polską publiczność do dialogu z niezwykle dynamicznym i różnorodnym światem sztuki afrykańskiej. Omenaa Mensah, wzorem Laurence’a Graffa, założyciela Graff Diamonds i właściciela Delaire Graff Estate w Stellenbosch, gdzie zgromadzono ponad 400 dzieł sztuki afrykańskiej, w tym prace Lionela Smita i Deborah Bell, planuje stworzyć imponującą kolekcję współczesnej sztuki afrykańskiej w Polsce, która coraz częściej gości na światowym rynku obrotu dziełami sztuki. Na afrykańskim rynku sztuki urzekła mnie niezwykła solidarność artystów – nie konkurują ze sobą, lecz tworzą jedną wielką rodzinę. Wielokrotnie spotykałam topowych twórców, którzy z dumą przedstawiali mi swoich kolegów odnoszących sukcesy, bez obaw, że jako kolekcjonerka mogę wybrać ich dzieła. Ta szczerość oraz wspólnota bardzo mnie poruszyły – wspominała Omenaa Mensah.Wystawa „Keeping Time” Organizatorem Accra Cultural Week był Marwan Zakhem, założyciel Gallery 1957. Centralnym punktem programu była wystawa „Keeping Time” kuratorowana przez Ekowa Eshuna, w której 25 afrykańskich artystów badało tematy czasu, tożsamości i zmian. Rita Mawuena Benissan, artystka z Abidżanu, na nowo interpretuje królewski parasol Ghany, a jej prace wkrótce zostaną zaprezentowane na Sharjah Biennal w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Modupeola Fadugba z Nigerii tworzy rozmyte obrazy, które prowokują do refleksji. Elias Sime z Etiopii buduje rzeźby z odpadów elektronicznych, przekształcając technologie w sztukę. Moja twórczość koncentruje się na zachowaniu historii Ghany i tradycji wodzostwa, wykorzystując haft, film, fotografię oraz tradycyjne ghańskie obiekty do tworzenia narracji, które na nowo interpretują i honorują archiwalne dzieje. Poprzez swoją sztukę staram się przekształcać sposób, w jaki postrzegamy siebie w kontekście przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, budując wspólne zobowiązanie do ochrony naszego kulturowego dziedzictwa. Wizyta w Ghanie była także okazją dla Omeny Mensah do inspirujących spotkań z artystami, takimi jak Ibrahim Mahama, znany z monumentalnych instalacji oraz Serge Attukwei Clottey, który tworzy rzeźby z recyklingowanego plastiku, wykorzystując sztukę jako narzędzie dialogu i zmian społecznych. Ghana jest ojczyzną ważnych artystów, którzy zdobyli renomę na współczesnej scenie artystycznej. Twórcy jak Ibrahim Mahama, Serge Attukwei Clottey i Amoako Boafo wspierają swoje społeczności i inspirują kolejne pokolenia artystów i myślicieli. Ich świadoma obecność w Ghanie jest jednym z powodów, dla których ich prace ewoluują i odzwierciedlają współczesną aktualność. El Anatsui to stały opiekun i mentor dla artystów mieszkających i tworzących w Ghanie oraz Afryce, a jego monumentalne rzeźby, widoczne w każdej ważnej instytucji, są dostępne dla tych, którzy mieszkają w Afryce, aby mogli się z nimi zaangażować. Wszystkie te lokalne energie ożywiają i napędzają naszą współczesną społeczność artystyczną.